Marknadsföringsprov 10/5

Övningen är skapad 2022-05-09 av idawid03. Antal frågor: 27.




Välj frågor (27)

Vanligtvis används alla ord som finns i en övning när du förhör dig eller spelar spel. Här kan du välja om du enbart vill öva på ett urval av orden. Denna inställning påverkar både förhöret, spelen, och utskrifterna.

Alla Inga

  • E-handel distanshandel som sker med hjälp av fast eller mobil datakommunikation. Varor och tjänster
  • Svårt kunder ställer nya krav och man måste hänga med i den skiftande omvärlden och kundernas förändrade beteende.
  • Detaljhandel där man köper enskilda varor.
  • digitala transformationen omfattar e-handelsteknik, visionär digital strategi, genomförande av omfattande organisatoriska förändringar och att kapaciteten byggs upp. Detta för att företag inom detaljhandeln ska kunna använda de digitala innovationerna.
  • Disruption när nya sätt att bedriva handel förändrar de befintliga systemen.
  • Co-creation skapar minnen och känslor, i förlängningen lojala kunder.
  • Digitalisering analogt material till digital representation för att kunna bearbetas, exempelvis skanna in bilder i datorn.
  • Digital transformation: innebär att se över en verksamhet och se vad som kan effektiviseras med hjälp av digitala tekniker.
  • Strategi uppnå hållbara konkurrensfördelar och unik position gentemot konkurrenter och säkerställa långsiktig lönsamhet.
  • Trade-offs välja mellan olika riktningar och sätt att utnyttja resurser.
  • Affärsnytta allt företaget gör ska skapa nytta
  • E-business är digital teknik för att uppnå affärsnytta, hur man tar han om personal, tillverkning osv
  • E-handel eller m-handel bedriva handel på digitala plattformar. Allt från kunder till leverantörer. Olika procedurer när man handlar beroende på enheten, åldrande grupp på datorn unga mer på mobilen. M-handel mobiltelefoner och bärbara datorer.
  • E-tjänster tjänster som levereras från det offentliga till medborgare. Exempelvis boka läkartid
  • Omnikanalhandel alla kunder i alla kanaler. Ser butikerna uppbyggda som en enda kanal, oberoende av fysisk butik, digital eller sociala medier.
  • Enhetlig handel lösningen förbinder digitala och fysiska butiker så att informationen om tillgängliga produkter alltid är rätt.
  • Enkanalshandel kunden vill köpa en produkt och tar sig till butiken, säljs enbart så.
  • Mångkanalhandel välja på många olika kanaler för att köpa sin produkt. Kanalerna fungerar självständigt.
  • Korskanalshandel under köpprocessens gång kan byta mellan olika kanaler för att kommunicera med företaget. Hämta ut digitalt beställd vara i butik.
  • Kannibalisering se till att fånga nya kunder när man startar e-butik annars förlorar man på det
  • Co-creation: värdeskapande produktionsmodell. Kunden är aktiv och produkten skapas för hen. Produkter och tjänster anpassas just till kunden istället för massproducerade. Positiva marknadseffekter som lojalitet uppstår och WOM. Kundernas medskapande leder till skapandet av nya produkter eller tjänster.
  • Digitala plattformar alla de enheter som kan ansluta till internet och utföra aktiviteter
  • Digitala kanaler webbplatser och appar
  • Konvertering besökare konverteras till kund. Besökare i e-butik köper en produkt. Kan också handla om andra mål såsom registrerade personer på nyhetsbrev. Öka genom öka andelen som slutför målet eller öka andelen besökare.
  • Konverteringsgrad mäta en e-butiks framgång, antalet besökare som konverterats delat med totala antalet besökare.
  • Kunder har blivit mer selektiva och väljer vart, när och hur de vill interagera med företag. Tilltro till andra kunder.
  • Kundresa alla steg en kund går igenom för att äga en produkt. Tanke, inköp, användande och rekommendationer. Moderna kunden och digitala tekniken. Slutar inte när kunden genomför köpet, fortsätter under användandet och upplevelsen av produkten.

Alla Inga

(
Utdelad övning

https://glosor.eu/ovning/marknadsforingsprov-10-5.10958099.html

)