Islam

Övningen är skapad 2024-04-25 av SoBjarnum. Antal frågor: 46.




Välj frågor (46)

Vanligtvis används alla ord som finns i en övning när du förhör dig eller spelar spel. Här kan du välja om du enbart vill öva på ett urval av orden. Denna inställning påverkar både förhöret, spelen, och utskrifterna.

Alla Inga

  • Allah Det arabiska namnet för Gud.
  • Ashura En högtid inom islam. Shiamuslimerna sörjer minnet av Muhammeds dotterson Husayn som dödades under maktkampen med sunnimuslimerna.
  • Domens dag Enligt islamisk tro kommer alla människor att uppstå denna dag. De goda kommer till himlen och de onda till helvetet.
  • Fatwa Ett uttalande av en religiös ledare inom islam om vad som är rätt eller orätt i en viss fråga.
  • fem grundpelarna Islams heliga handlingar, anses vara en religiös plikt att utföra dessa.
  • Hadither Korta berättelser om vad Muhammed sade eller gjorde i särskilda situationer. Berättar hur man ska tro och leva rätt enligt islam.
  • Hajj Vallfärden. En av islams grundpelare, en helig resa till Mekka som muslimer förväntas göra någon gång under livet.
  • Halal Handlingar som anses vara tillåtna inom islam.
  • Haram Handlingar som anses vara direkt förbjudna inom islam.
  • Hijra Muslimernas flytt från Mekka till Medina.
  • Hira En grotta på det berg nära Mekka där Muhammed vistades när en ängel förklarade att han var Guds profet.
  • id al-adha En fest inom islam som sker till minne av berättelsen om hur Gud krävde att Ibrahim (Abraham) skulle offra sin son Ismail (Ismael), men sedan slapp det.
  • id al-fitr En muslimsk fest som firas i två eller tre dagar när ramadan är slut.
  • id al-ghadir En shiamuslimsk högtid som firas till minne av den dag då Muhammed utsåg Ali till sin efterträdare.
  • Imam Andlig ledare eller böneledare inom islam.
  • Iman Betyder inom islam att verkligen tro på Gud av hela sitt hjärta och hela sin själ.
  • Islamism En uppfattning om att religionen islam ska styra politik och samhället.
  • isra och miraj Firande till minne av profeten Muhammeds nattliga färd till Jerusalem och himlen.
  • Jinner Övernaturliga väsen, demoner och andar, inom islam.
  • Kaba En kubformad byggnad i Mekka, ett av målen för vallfärden.
  • Kalif Ett ord som betyder ställföreträdare, titeln på ledarna inom islam åren efter Muhammeds död.
  • Koranen Islams heliga skrift.
  • Mawlid Profeten Muhammeds födelsedag.
  • Medina En helig stad inom islam. Viktig vallfärdsort. Här skapade Muhammed det första muslimska samhället.
  • Mekka Staden där Muhammed föddes och som nu är en stor vallfärdsort.
  • Minaret Torn vid moské där böneutrop sker.
  • Moské En byggnad där muslimer samlas för att be.
  • Muhammed Den viktigaste personen enligt islamisk tro. Profeten och Guds sista sändebud.
  • Rakat De speciella rörelser muslimer gör under bönen.
  • Ramadan Namnet på årets nionde månad i den islamiska kalendern, den månad när fastan genomförs.
  • Salat Tidebönen. En av islams grundpelare, tidebönen som muslimer utför fem gånger varje dygn.
  • Sawm Fastan. En av islams grundpelare, fastan då muslimer avstår från mat och dryck så länge som solen är uppe.
  • Sekularism En livsåskådning som anser att samhället ska styras utan att påverkas av religion.
  • Shahada Trosbekännelsen. En av islams grundpelare, sammanfattar och beskriver muslimers religion i en enda mening.
  • Sharia Guds lag inom islam.
  • Shiaislam Den mindre av de två stora riktningarna inom islam. Anser att Ali och efterkommande är de rätta ledarna för islam.
  • Sira Längre och sammanhängande berättelser om Muhammeds liv.
  • Sufism Den gren inom islam som betonar att inre andlighet är viktigare än religiösa regler.
  • Sunna Det levnadssätt eller den sed som muslimer bör följa. Utgår från vad profeten Muhammed sade och gjorde under sitt liv.
  • Sunniislam Den största inriktningen inom islam.
  • Sura Så kallas kapitlen i islams heliga skrift Koranen.
  • Teokrati Ett politiskt system där de religiösa ledarna ytterst avgör alla lagar och bestämmelser.
  • Tolvsekten Den största inriktningen inom shiaislam. Anser att det funnits tolv imamer efter Muhammed.
  • Wahhabism Den mycket stränga tolkning av islam som är statsreligion i Saudiarabien.
  • Zakat Den religiösa skatten. En av islams grundpelare, en avgift eller skatt som alla muslimer förväntas betala. Pengarna ska hjälpa fattiga och behövande.
  • Ödets natt Den för islam viktiga berättelsen om när ängeln Gabriel berättar för Muhammed att han är Guds profet.

Alla Inga

Utdelad övning

https://glosor.eu/ovning/islam.12034403.html

Dela