Design

Övningen är skapad 2017-11-16 av Sofiaivarsson98. Antal frågor: 4.




Välj frågor (4)

Vanligtvis används alla ord som finns i en övning när du förhör dig eller spelar spel. Här kan du välja om du enbart vill öva på ett urval av orden. Denna inställning påverkar både förhöret, spelen, och utskrifterna.

Alla Inga

  • Ge exempel på två typer av kreativa metoder (hint scamper) ? verklighetsmetoden- man letar efter kreativitet i världen. 6-3-5 metoden- 6 personer ska ta fram 3 idéer på 5 min. S- ersätt, C- kombinera, A- anpassa, M- modifiera, P- ändra användning, E- utveckla och R- reversera (ut och in).
  • Förklara kort hur man genomfor dem i grupp (vilka förhållningsregler gäller) ge ex på tv sådana regler. man ska aldrig kritisera någon ide för då dödar man kreativiteten. man kan skriva ner sina svar på papper och sedan visa gruppmedlemmarna. upprepa samma procedur.
  • vad är inklusive design och vad är dess primers funktion? alltså vad vill man på det hela uppnå genom att ha denna del i designprocessen i framtagning av denna produkt? design for all- att ha funktionsnedsättningar och andra förhinder i åtanke när man skapar/ designar en produkt så att alla kan ha användning av produkten.
  • vad är semiotik och hur förbättrar den designprocessen i utformning av nya produkter? semiotik står för tecknens innebörd (3D, bilder). semantik betyder tecken. ex- ikon= igenkännande, index= utpekande tecken, symbol= kulturell konvention, alfabetet, trafikljus osv, kod= en semiotik regel som styr betydelsen av andra semitiska element.

Alla Inga

Utdelad övning

https://glosor.eu/ovning/design.7802527.html

Dela