Computer science an overview 2.0

Övningen är skapad 2024-09-26 av Viktory100. Antal frågor: 50.




Välj frågor (50)

Vanligtvis används alla ord som finns i en övning när du förhör dig eller spelar spel. Här kan du välja om du enbart vill öva på ett urval av orden. Denna inställning påverkar både förhöret, spelen, och utskrifterna.

Alla Inga

  • Abstraktion Förenkling av komplexa system.
  • Hexadecimalt Talbas 16, används i datorer.
  • Algoritm Steg-för-steg-instruktion för att lösa problem.
  • ASCII Standard för textrepresentation.
  • Unicode Kodning för alla världens tecken.
  • Primärminne RAM, direkt åtkomligt av processorn.
  • Sekundärminne Långsammare minne som lagrar data permanent.
  • Pixel Minsta beståndsdel i en digital bild.
  • Färgdjup Antal bitar som representerar en färg i en bild.
  • RGB Standard för färgrepresentation i digitala bilder.
  • CMYK Färgsystem som används för tryck.
  • Sampling rate Hur många gånger per sekund ljud avläses.
  • Byte En enhet av 8 bitar.
  • Boolska operationer Logiska operationer (AND, OR, NOT).
  • Von Neumann-arkitektur Datorns grundarkitektur med CPU och minne.
  • Maskinspråk Datorers mest grundläggande språk.
  • RISC Processorarkitektur med få, effektiva instruktioner.
  • CISC Processor med många och komplexa instruktioner.
  • Fetch-Decode-Execute Processens cykel i CPU.
  • Multiprogrammering Flera program körs samtidigt.
  • Batchbearbetning Uppgifter körs i sekvens utan användarinteraktion.
  • Realtidsbearbetning Omedelbar datahantering för tidskritiska uppgifter.
  • Time-slice CPU delas upp mellan flera processer.
  • Kernel Operativsystemets kärna som hanterar resurser.
  • Paging Flyttar data mellan primär- och sekundärminne.
  • Router En enhet som kopplar samman olika nätverk.
  • IPv4 Ett internetprotokoll med 32-bitars adresser.
  • IPv6 Nyare internetprotokoll med 128-bitars adresser.
  • P2P Direkt dataöverföring mellan enheter utan server.
  • DNS System för att översätta domännamn till IP-adresser.
  • TCP/IP Grundläggande protokoll för internetkommunikation.
  • UDP Snabbare, men mindre tillförlitligt transportprotokoll än TCP.
  • Ray tracing Teknik för att simulera ljusbanor i 3D-modeller.
  • In-betweening Automatiserad interpolering mellan nyckelrutor i animering.
  • AI-agent Självständig entitet som kan agera autonomt.
  • Maskininlärning Process där datorer lär sig från data.
  • Neurala nätverk Simulerar hjärnans funktioner för mönsterigenkänning.
  • Turingmaskin En matematisk modell för beräkning.
  • Halting-problemet Olösbart problem inom datavetenskap.
  • P vs NP Ett öppet problem om komplexiteten av vissa algoritmer.
  • Data mining Analys av stora datamängder för att upptäcka mönster.
  • SQL Ett språk för att hantera och fråga databaser.
  • Commit Bekräfta och spara en transaktion i en databas.
  • Rollback Ångra en transaktion i en databas.
  • Stack Datastruktur där senaste inmatade element tas ut först (LIFO).
  • Queue Datastruktur där första inmatade element tas ut först (FIFO).
  • Modularitet Att dela upp programvara i mindre, självständiga moduler.
  • Scrum En metod inom agil utveckling för att hantera projekt.
  • Polymorfism En metod kan användas för olika objekt i OOP.
  • OOP (Objektorienterad programmering) Programmeringsparadigm baserat på objekt och klasser.

Alla Inga

(
Utdelad övning

https://glosor.eu/ovning/computer-science-an-overview-2-0.12218659.html

)