bibelkunskap

Övningen är skapad 2019-10-09 av christianverkarbra. Antal frågor: 20.




Välj frågor (20)

Vanligtvis används alla ord som finns i en övning när du förhör dig eller spelar spel. Här kan du välja om du enbart vill öva på ett urval av orden. Denna inställning påverkar både förhöret, spelen, och utskrifterna.

Alla Inga

  • bibeln eg. “böcker”. Bibeln är en boksamling med 66 böcker, som är kyrkans heliga skrift.
  • gamla testamentet “Testamente” betyder förbund (avtal mellan minst 2 personer). Består av 39 böcker på hebreiska.
  • nya testamentet Består av 27 böcker på grekiska. Innehåller evangelium och brev.
  • skapa Det är bara Gud som skapar i Bibelns mening. Gud skapar genom att tala. Guds ord är mäktigt.
  • skilja Skapelse är inte bara tillkomst utan ordnande genom att olika saker skiljs åt (Kosmos = ordnad värld). Gud ordnar genom att skilja.
  • ande Betyder både ande och vind. I 1 Mos 1:2 står det om Guds Ande/en gudsvind som sveper över vattnet. Guds Ande sänds av Gud, men har också egen vilja.
  • välsignelse Goda önskningar som Gud gör verkliga.
  • kunskapens träd Trädet som ger kunskap om gott och ont. Människan tog sig rätten att själv avgöra vad som är gott och ont vilket är en moralisk/etisk kunskap bara Gud har.
  • etik Sedelära. Vad man får/bör respektive inte får/bör göra.
  • protoevangeliet Evangelium = goda nyheter. Proto = första. Första goda nyheter. 1 Mos 3:15: kvinnans avkomma ska strida mot ormens avkomma.
  • synd Allt som är mot Guds vilja. Hebreiskan har tre synonymer: missa målet, uppror och korrupt. Första gången människan faller i synd är genom att ormen får kvinnan att äta av frukten från kunskapens träd. Efter det syndar hela mänskligheten hela tiden.
  • rättfärdig En människa som gör det rätta enligt etiska/religiösa värderingar och inte syndar. Inför Gud är ingen människa rättfärdig utan alla behöver förlåtelse.
  • förbund Ett avtal eller kontrakt mellan två personer. Ett förbund innebär alltid Tecken Villkor … oftast med en förbundsmåltid Exempel på förbund med Gud + Abraham = omskärelse (tecknet). Gud + Noa = regnbåge (tecknet)
  • offer Det finns både djur- och växtoffer. Djuroffer (blod) kan ha försonande verkan, dvs fredlig verkan eller att man återupprättar relationen. Exempel på händelse är när Noa offrar efter arken och doften av offret tar bort Guds vrede. (Också när Abraham ska offra Isak).
  • utkorelse Gud väljer ut Abraham och hans ättlingar till att vara Guds eget folk. Gud väljer oftast ut den som har låg status.
  • tro Att hålla för sant. Förtroende/ tillit/ förtröstan. Gud är god. Lydnad.
  • prövning Gud prövar människor/sätter dem på prov för att undersöka deras trohet och vilja att hålla sig till honom. Gud sägs ofta pröva genom lidanden (kanske för att det är då man verkligen ser om någon tror eller ej). Enligt Bibeln prövar aldrig Gud någon över dennes förmåga.
  • plågorna Efter att Mose gått till farao för att be/befalla honom att släppa israeliterna och farao gjort sitt hjärta hårt och sagt ‘’nej’’ utsätter Gud farao för 10 plågor. De första 5 plågorna väljer farao själv om han vill släppa folket eller utstå plågan, och de sista 5 är det Gud som väljer att farao ska få utstå dem allihop. Pesach (påsken) som betyder passera förbi kommer från den 10:e plågan (dödsängeln).
  • pesach Kommer från den 10:e plågan och betyder ‘’passera förbi’’ efter dödsängeln som passerade förbi ifall blodet från (påska-) lammet var smetat på dörrkarmen. Idag är det en judisk högtid som firas till minne av uttåget ur Egypten.
  • ökenvandringen GT skildring av hur israeliterna under Moses ledning vandrar genom öknen i 40 år, sedan de brutit upp från Egypten och flytt från slaveriet. Målet för vandringen är Kanaan, det land som Gud lovat Abraham.

Alla Inga

Utdelad övning

https://glosor.eu/ovning/bibelkunskap.9348764.html

Dela