Begrepp informatik

Övningen är skapad 2023-10-18 av alextran03. Antal frågor: 97.




Välj frågor (97)

Vanligtvis används alla ord som finns i en övning när du förhör dig eller spelar spel. Här kan du välja om du enbart vill öva på ett urval av orden. Denna inställning påverkar både förhöret, spelen, och utskrifterna.

Alla Inga

  • Digital transformation: den drivna teknologiska förändringen i ett företag. Alla delar i ett företaget genomsyras av en digital transformation. Företag kombinerar olika teknologier för att uppnå digital transformation.
  • Digitalisering utnyttjar digitala teknologier för att skapa värde för kunder och användare, samt utveckla en verksamhet.
  • Digifiering (digitization handlar om själva aktiviteten att konvertera något från analog till digital form. //processen
  • Sensorer en anordning som mäter ett tillstånd i omgivningen. Exempel mätning av temperatur, ljus och belastning
  • Stora data Stora datamängder som ger bäst information om speciella metoder används. Datamängden är oftast ostrukturerad.
  • IoT IoT: Samlingsbegrepp för föremål som har inbyggda sensorer och internetuppkoppling, exempelvis bilar, hushållsapparater. Man kan skapa intelligenta hus och smarta elnät med detta.
  • Artificiell intelligens Samlingsbegrepp för en rad olika teknologier som kan ta in data, se sammanhang och därefter ta beslut grundat på datan. De är självlärande.
  • Affärssystem en mjukvara som integrerar stödjer olika affärsprocesser. Brukar stödja inköp, utveckling och saldo.
  • Digital innovation En innovation som möjliggörs av digitala teknologier.
  • Affärsmodell en strategisk plan eller ramverk som beskriver hur ett företag avser att generera intäkter och skapa värde. Det är en detaljerad beskrivning av hur företaget tänker tjäna pengar genom att identifiera sina kunder, produkter eller tjänster, konkurrensfördelar, intäktskällor, kostnadsstrukturer och andra viktiga aspekter av verksamheten.
  • Digitala teknologier omfattar alla teknologier som behövs för att digitalisera ett företag.
  • Molntjänster IT-tjänster som erbjuder mjukvara och lagringsutrymme. Erbjuds via servrar, kan enkelt skalas upp, kan användas på begäran av användaren.
  • E-commercre Utbyte av produkter och tjänster mellan två aktörer. Med användningen av IT/IS. Som minskar transaktionskostnaden
  • Transaktionskostnaden energin som läggs för en transaktion
  • B2C Business to costumer
  • B2B Business to business
  • C2B costumer to business
  • C2C costumer to costumer
  • G2C Government to costumer
  • G2B Government to business
  • G2G Government to government
  • Brick and mortar Fysiska butiker
  • Click and mortar fysiska och digitala butiker
  • Click only digital butik
  • E-information Företag kan nu visa deras utbud på internet istället för reklam i tidningar
  • E-integration Företag gav konsumenten mer användning av deras tjänst med hjälp av internet. Exempel kunde konsumenten titta mängden pengar de har tillgång till på banken
  • E-transaktioner företag gav konsumenter möjligheten att betala via internet
  • Search engine optimization/SEO används för att företag ska kunna nå ut till fler på exempelvis google.
  • Electronic communication tool email, wiki, voicemail
  • Electronic conferencing tools facetime, skype, zoom
  • Collaboration management tools E-kalender, google docs, MS office
  • Groupware En del människor som arbetar tillsammans för att uppnå ett gemensamt mål
  • Synkront direkt kommunikation. Exempel videokonferens
  • Asynkront EJ direkt kommunikation. Exempel epost, sms och forum
  • Virtual teams ett vanligt arbetssätt på moderna mjukvaruföretag. Arbetsättet är på distans i grupp.
  • Intranät ger tillgång till olika system som arbetare behöver för sina arbetsuppgifter
  • Business intelligence används för att kunna fatta bättre beslut i företag. Genom att ha koll på alla delar i organisationen, konkurrenters aktiviter och politiska faktorer som kan påverka organisationen. Används oftare nu på grund av den ökade mängd data. Även kallas underrättelse.
  • Advanced analytics Ta reda på utfall med hjälp av tidigare mönster och data
  • Datafångst och analys Syftet är att extrahera information från existerande data. Som sedan behöver bearbetas i flera steg för att kunna göra en analys.
  • OLAP Är en flerdimensionell analys av data om kunder, försäljning etc.
  • Beslutsstödssystem (DSS) Används för att skapa semi-strukturerade beslut. Kan svara på “what if” frågor. Exempel navigeringssystem
  • Analytics/intelligenta system Syftet att ge ett färdigt beslutsunderlag med hjälp av AI. Tanken är att minimera användarens inblandning.
  • Neurala Nätverk tränar upp sig genom exempel. Exempelvis röntgenanalyser som letar efter cancerceller.
  • Visualisering av data Viktigt verktyg inom BI. Syftet att visa resultat av vad som bearbetats och analyserats. Visas med hjälp av “dashboard”
  • Order to cash O2C sälja varor/tjänster och genererar vinst.
  • Procure to pay inköp och betalning av varor och tjänster
  • Make to stock produktion av varar och tjänster att lägga på lager baserat på förväntat behov
  • Make to order Produktion av varor och tjänster mot kundorder
  • Enterprise resource planning ERP ger stöd för affärsprocesser och värdekedjor. Systemen är integrerade genom alla delsystem, exempelvis lager, order och fakturering. Använder sig av gemensam databas, där information om kunder, produkter och ordrar lagras.
  • Supply Chain Management SCM Följer från källan till kunden. Bestämmer över flödesekonomi.
  • Extensible Markup Language XML Ett programspråk som kan märka upp dokument med taggar. Anger struktur och innehållsmässigt betydelse åt dokumentets data.
  • Radio Frequency Identification RFID Ett mikrochip som aktiveras av ett elektromagnetiskt fält och sänder ut information via radiosignaler. Finns aktiva och passiva.
  • Customer Reputation Management CRM kundrelationshantering. Styrning, organisering och administration av kunder och relationer mellan dem. Används ofta som en komponent i ett ERP-system. Syftet är att vidga kundkretsen, förlänga relationen och fördjupa relationen med kunder.
  • CRM System Finns tre delar. Operativ del - säljstöd och marknadsföring. Analys del - analys av kunders beteende. Samarbets del - effektivisera kommunikation mot kunden genom hela organisationen.
  • Insiderbrott Ett brott som gjort av anställd
  • Troll sabotage för egen vinning
  • White hat hacker Tar sig in i system som en utmaning utan att göra skada
  • Black hat cracker tar sig in i system med avsikt att förstöra eller hitta information.
  • Malware samlingsnamn för skadlig mjukvara
  • Virus stör användningen av systemet
  • Maskar verkar genom att reproducera sig via internet och utnyttja sårbarheter i operativsystemet eller webbläsaren
  • Trojaner maskeras i vanliga program och kan öppna bakdörrar i systemet åt angriparen.
  • Distribuerade denial of service (DDOS) ngriper datorer används för att överskölja en server med anrop för att använda upp alla resurser
  • Spyware mjukvara som övervakar aktiviteten på en dator. Används ofta med “keylogger” som ser varje nedtryck på tangenterna
  • Social engineering att få folk avslöja sin inloggningsinformation via social manipulation.
  • Ransomware låser eller tar kontroll över en använderas dator och tvingar en lösensumma.
  • Cyberkrig digitalt organiserat militärt angrepp från ett land till ett annat
  • Cyberterrorism individer eller organisationer som ligger bakom ett digital angrepp
  • Motåtgärder mot Cyberattack Teknologiska - använder tekniska lösningar för att förhindra angripare. Mänskliga - använder lagar, etik och rutiner för att förhindra angripare.
  • Fysisk åtkomstrestriktion biometrisk och lösenord
  • Kryptering skyddar information från att läsas under transport och lagring.
  • Hårddisk använder magnetiska skivor. Kan vara sårbara för mekaniska fel och stötar
  • Solid State Drive SSD Använder flashminneschip. Saknar rörliga delar därmed mer tålig
  • Minnesskort Små och portabla lagringsenheter
  • Kvantlagring använder kvantmekanik för att lagra information och bearbeta den
  • DNA Lagring Lagrar information i DNA molekyler.
  • 3D NAND-Flash stacking av flashminnesceller för högre kapacitet och prestanda
  • Industriell IoT används inom tillverkningsindustrin för att övervaka produktionsproceser. Syftet att förbättra effektivitet och minska driftstopp
  • Smart stadsteknologi Används i urbana miljöer exempelvis trafikövervakning
  • Informationssytem/informatik det vetenskapliga ämne som utvecklar kunskap om digitalisering och dess förutsättningar, betydelser, värden och konsekvenser i individuella, organisatoriska och samhälleliga sammanhang.
  • System En mängd integrerande, interrelaterade, oberoende delar som bildar en komplex och enhetlig helhet som har ett specifikt syfte.
  • Artefakt “konstgjort föremål”. Beteckningen används för alla saker som tillverkats av människor; gamla föremål eller helt nya.
  • Processer hur aktiviteter är sammansatta. Skiljer sig i organisering och genomförande.
  • Iterativ Att upprepa samma aktiviteter gång på gång
  • Inkrementell Att steg för steg lägga till nya funktioner till systemet
  • Data råa symboler, såsom karaktärer och nummer. Saknar mening när de är själva fram till att de blir processade
  • Information Data kan formateras, organiseras eller bearbetas för att göra dem användbara; de omvandlas till information som kan användas för att besvara frågor om vem, vad, var och när..
  • Informationssystem (IS) (Vad det är) Ett informationssystem är kombinationen av människor och informationsteknologi (IT) att skapa, samla, bearbeta (process), lagra och distribuera användbar data.
  • Systemdesign Övergripande egenskaper. Bl.a. systemets arkitektur: utrustning, fabrikat, krav på utbyggbarhet, “klient-server”, molnlösning.
  • Delsystemdesign Större delar av systemet. Vad det ska bestå av
  • Komponentdesign Delsystem bryts ner i mindre delar som kan implementeras
  • Gränssnittdesign Menyalternativ, fönster, dialogrutor, interaktioner
  • Agila processer lättviktiga eller lättrörliga. En arbetsmetod som betonar delmål istället för ett stort mål. Utvecklingen sker i mindre delar där varje del omfattar analys, design, konstruktion och test. Efter varje iteration visas en fungerande prototyp för beställaren som sen kan införa nya krav eller fortsätta enligt plan. Scrum eller XP är exempel på agila processer.
  • Persuasive design interaktiv informationsteknologi som är utformad för att ändra användarnas attityder eller beteenden och detta begrepp har sina rötter i att påverka andra människors autonoma beslut och handlingar genom kommunikation och teknologi. Persuasive system kan definieras som datoriserad programvara eller informationssystem som är avsedda att förstärka, ändra eller forma attityder eller beteenden, eller båda, utan att använda tvång eller bedrägeri.
  • Nudging Digital nudge (digital nudging) är användningen av användargränssnittsdesignelement för att styra människors beteende i digitala valmiljöer. Resultatet av ett val påverkas inte enbart av rationella överväganden av de tillgängliga alternativen, utan även av utformningen av valmiljön där information presenteras, vilket kan utöva ett undermedvetet inflytande på resultatet."
  • Användarupplevelse Det är en term som används i stor utsträckning och som förstås på många olika sätt. Den är mångdimensionell och har många definitioner och perspektiv från olika utgångspunkter. Definitionerna varierar från psykologiska till affärsperspektiv och från kvalitetsinriktade till värdefokuserade perspektiv. Termen används som en synonym för olika begrepp, inklusive användbarhet, användargränssnitt, interaktionsupplevelse, interaktionsdesign, kundupplevelse, webbplatsattraktion, känslomässig påverkan, allmän upplevelse och ibland samtliga ovanstående aspekter.
  • Universell design/ utformning Barriärfri, tillgänglig design. Att utforma/producera byggnader, produkter och miljöer tillgängliga för alla, oavsett funktionsvariationer.

Alla Inga

(
Utdelad övning

https://glosor.eu/ovning/begrepp-informatik.11686623.html

)