Programmering - begrepp

Övningen är skapad 2019-10-14 av Elmera. Antal frågor: 30.




Välj frågor (30)

Vanligtvis används alla ord som finns i en övning när du förhör dig eller spelar spel. Här kan du välja om du enbart vill öva på ett urval av orden. Denna inställning påverkar både förhöret, spelen, och utskrifterna.

Alla Inga

  • Input När vi skickar in instruktioner (kod) till datorn med tex tangentbord eller mus.
  • Output När datorn skickar ut något till oss tex ljud i hörlurar eller bilder på skärmen.
  • Skärm Där datorn visar bilder.
  • Tangentbord Där vi skriver tecken in till datorn.
  • Mus Klickar vi på för att skicka in signaler för att styra datorns program.
  • Hörlurar/högtalare Skickar ut ljud till oss från datorn.
  • CPU/processor Brukar man också kalla datorns hjärna.
  • Transistor Bygger upp processorn och ju fler man har desto snabbare jobbar den.
  • Hårddisk Här sparar vi på datorn tex dokument vi skriver.
  • Gigabyte Enhet för hur mycket du kan stoppa in i minne på tex din dator. Det förkortas med GB och betyder i miljard byte. En byte är åtta ettor eller nollor som motsvarar tex en bokstav.
  • Moln Ett sätt att spara via internet på en server ofta i en serverhall under jorden.
  • USB En sticka som du kan sätt i datorn och spara på och sedan bära med dig.
  • Server En stordator som vi kan spara på, som håller reda på och dirigerar “trafik” på internet mm.
  • Serverhall Här finns många servrar som vi kan använda på olika sätt tex för mail, spara i molnet mm. De finns ofta under marken i ett bergrum.
  • Backup En extra kopia på ett annat ställe på dina sparade saker på tex din dator.
  • Router Finns i nätverken hemma och samlar alla datorer, skrivare mm och dirigerar allt vi skickar vidare dit det ska.
  • Wifi Det är radiovågor. Man kan koppla upp sin dator/ telefon mot olika accesspunkter som tex en router. Våra datorer och telefoner letar hela tiden efter accesspunkter med wifi för att koppla upp sig mot dem och de svarar och kopplar samman så du kan få internetuppkoppling.
  • Accesspunkter Sitter i taket i klassrummet så vi kan koppla upp oss till nätverket och komma ut på internet och skriva ut.
  • Internet Världens största nätverk. Med hjälp av kablar, fiber, via satelliter och genom trådlös teknik har vi skapat digitala vägar runt hela jorden.
  • Webbcrawler ett program som ger dig ett snabbt resultat när du söker på internet. De samlar den senaste informationen på webbsidorna och skapar en lista på resultatet.
  • Filterbubbla När datorn bara visar och ger förslag på bara sådant och liknande det du gillar och har läst och tittat på tidigare.
  • Cookie En fil som samlar ihop en massa spår efter dig när du surfar runt på webben. Till exempel kommer den ihåg vilka sidor du har besökt eller om du loggat in någonstans.
  • Tvåfaktorsautentisering När man använder två olika sorters lösenord som fingeravtryck och lösenord eller lösenord och sms-kod.
  • Virus Skadliga program som förstör för dig på tex din dator.
  • Brandväggen Kan känna igen och förhindra oönskad datatrafik från att komma in på ditt nätverk.
  • Algoritm En instruktion eller en serie instruktioner på hur något ska lösas. Som ett recept till datorn som den ska följa.
  • Domännamn Som gatuadresser fast i den digitala världen. I www.Laholm.se betyder www att vi ska ut på internet, .se att vi ska till Sverige och Laholm är sidan vi ska besöka och se på skärmen.
  • IP-adress Får varje dator, telefon mm som är uppkopplad mot internet för att vi ska kunna skicka och ta emot saker på rätt dator/telefon. Tex som en gatuadress när du skickar något från datorn till en skrivare via nätet.
  • E-post Digitala brev som skickas via internet.
  • Binär kod Ettor och nollor och det språk datorer använder. En bokstav översätts till åtta tecken.

Alla Inga

Utdelad övning

https://glosor.eu/ovning/programmering-begrepp.8813438.html

Dela